Orwell och Integriteten del ETT

Posted on 15 november, 2010

0


Det är många som pratar om övervakning och integritet. Det debatteras flitigt på nätet och i övrig media. Men det är få som pratar om hur vi skall värna oss emot den övervakning som sker.

Kontanter. Se till att använda kontanter. Med kontanter finns det ingen som kan se vad ni har köpt, eller var ni har köpt det. Jag vet att samhället jobbar för att vi skall sluta använda kontanter. De säger att det är för dyrt med kontanthantering, rånrisken är större, att ni blir säkrare om ni inte använder kontanter etc. Argumenten är många. Ni blir inte säkrare för att ni inte bär omkring på kontanter. Tänk istället att det kan vara bekvämt för samhället, av olika anledningar, att veta vad ni köper och var ni köper det. Så fort någon, särskilt näringslivet, börjar tala om att det handlar om er egen säkerhet eller att vi gör det här för er säkerhet. Då är det dags att vara extra misstänksam och ställa frågan VARFÖR?

– Bonuskort. Använd inte bonuskort som t ex ICA, Coop, HM osv. Tänk efter hur mycket pengar det genererar till er privata ekonomi per år. Antagligen inte så mycket. Tänk efter att ni lämnar ut exakt vad ni handlar till dessa företag som i sin tur kan sälja vidare informationen för mer pengar än vad ni får tillbaka från t ex ICA. Antag t ex att ni har använt er av en hårvårdprodukt under flera år och plötsligt byter ni. ICA säljer dessa uppgifter till bolaget som tillverkar den produkten som i sin tur genast börjar med en personlig reklamkampanj för att få er tillbaka på samma lag. Jag själv brukar erbjuda mina vänner, som fortfarande använder dessa typer av kort, att betala det dom ”tjänar” på korten, om de slänger dem. Jag uppmanar er att göra detsamma.

– Internetboklådor. Jag själv gjorde misstaget att registrera mig under mitt egna namn för länge sedan. Köpte diverse böcker med politiskt innehåll. Som de flesta vet så lagrar de ju alla böcker man har köpt. Varför vet jag inte.
(Jag skall mejla dom idag och be dem att ta bort mina uppgifter som är lagrade  hos dem.) Minns när jag såg Seven för länge sedan och utredarna kunde gå in och se vilka böcker människor hade lånat. Det fanns ett hemligt register på alla bibliotek. Det sas att det skulle vara anonymt, men så var inte fallet. Vissa böcker som ansågs samhällsfarliga registrerades. Jag minns att det gjorde mig stort intryck på mig. Men nu är det ju verklighet mer eller mindre och inte ens jag har tänkt på det. Det är väl inte så farligt, tänker ni. Men visst Internetboklådorna kanske inte är så intresserade av vad ni har köpt förutom när det gäller vilken reklam de skall skicka med ert paket. Men deras system är inte idiotsäkra, inget system är idiotsäkert. Nej, om ni måste handla böcker på Internet gör det då under fejkat namn, adress osv, köp ett oregistrerat kontantkort så får ni ett sms när ni har mottagit ert paket, sedan är det bara att gå till ”närmaste” och lösa ut det.

Om det är någon av er stackare som är Facebook-användare så får ni tips här om hur ni gör för att skydda den lilla del av integritet som ni kanske har kvar.

För er som skriker Paranoia och Konspirationsteori. Så titta på detta Youtubeklipp som visar er en liten del av verkligheten. (Jag beklagar reklamen i början)

Posted in: Uncategorized